Ford Puma Czech

Demontáž a montáž předních tlumičů
Publikováno: Úterý, 27.02. 2007 - 19:58:03
Téma: Opravy a úpravy


Jednou z příčin výměny tlumičů bývá, že tlumiče jsou tzv. „vymlácené“. V praxi to znamená, že píst tlumiče se rovnoměrně nevytlačuje z pouzdra tlumiče. Jak poznáme, že tlumiče jsou zralé na výměnu ? Takže třeba, když jedeme po silnici a na ní je nějaká díra, kterou přejedeme a uslyšíme tvrdý náraz. Nebo při průjezdu zatáčkou přidáme plyn a auto začne poskakovat a ozývat se tvrdé nárazy.

Demontáž

  1. Zatáhneme ruční brzdu a zajistíme zadní kola.Povolíme trochu matice předních kol.
  2. Zvedneme Pumu vpředu a postavíme ji nejlépe na stoličky, vhodné umístění stoliček jsou nosníky, ale záleží na každém, které místo uzná za vhodné.
  3. Vyšroubujeme matice kol a kolo sundáme.
  4. Vyšroubujeme matice M17 od přichycení brzdové hadičky a stabilizační tyčky, vysuneme oba prvky z těla tlumiče.
  5. Demontujeme třmeny. Třmeny jsou přichyceny dvěma šrouby M13 zezadu na těhlici. Třmen bychom měli podepřít nebo zavěsit tak, aby nedošlo k poškození hadice.
  6. Sundáme brzdový kotouč. Ten je volně nasazen na náboji kola, takže by měl jít lehce sundat. Pokud ne, tak můžeme použít gumovou paličku
  7. Vyšroubujeme matici a šroub, které drží svislý čep ramene na těhlici. Matice je velikosti M17 a šroub jistíme proti protáčení torxem. Doporučuji přostříknout WDčkem, aby šel lépe vytáhnout čep. Rameno se snažíme vytlačit z těhlice, pokud nejde použijeme kladimo a dřevěný špalík, vše na vlastní nebezpečí! Poté co sundáme těhlici z ramena tak musíme dávat pozor, aby těhlice nevysela příliš dolů, mohlo by dojít k poškození homokinetického kloubu.
  8. Povolíme a vyšroubujeme šroub, který drží tlumič na těhlici. Použijeme ořech velikosti M19. Zase můžeme použít WD, abychom si usnadnili práci, pokud těhlice nepůjde dobře dolů můžeme použít kladivo.
  9. V tuto chvíli máme demontovanou spodní část tlumiče. Teď nám zbývá povolit tlumič v motorovém prostoru. Sejmem krytku pod číslem 1 a musíme povolit matici M18 pod číslem dvě. Kontrujeme inbusem nebo torxem podle typu tlumiče v pístu tlumiče.
  10. Vyjmeme tlumič

Popis tlumiče

  • Matice M18
  • Železný odlitek
  • Kovový prolis s gumou
  • Velké gumové uložení tlumiče
  • Matice M19 č.1
  • Ložisko tlumiče č.2
  • Talíř tlumiče č.3
  • Pružina č.4
  • Manžeta č.5
  • Manžeta č.5
  • Manžeta č.6
  • Krytka č.7

Rozložení tlumiče

Poté, co jsme demontovali celý tlumič nám ještě zbývá ho rozebrat.
  1. Musíme stáhnout pružinu k sobě. K tomu nám slouží stahováky viz. obrázek. Stahováky si můžeme doma vyrobit sami.
  2. Poté, co jsme stáhli pružiny k sobě povolíme matku M19. Opět musíme kontrovat píst tlumiče proti protáčení, abychom matici povolili.
  3. Teď již máme tlumič zcela volný, můžeme sundat ložisko, talíř, manžety a pružinu

Složení tlumiče

Poskládáme tlumič jak byl, začneme manžetami a to, že malou manžetu provlečeme skrz vrchní otvor velké po první krček, poté můžeme nasadit zespodu plastovou krytku, instalujeme na tlumič. Poté následuje stažená pružina, na ni talíř, ložisko a nakonec matice M19 kterou dotáhneme momentem 59Nm.

Montáž tlumiče

Teď zbývá instalovat tlumič do auta. To provedeme následujícím způsobem: na tlumič nasadíme gumové uložení, tlumič strčíme skrz podběh, navlečeme prolis, odlitek a dotáhneme decentně matkou M18. Spodní část tlumiče musíme nasadit do těhlice a dotáhnout šroubem M19 momentem 85Nm, poté nasadit těhlici na svislý čep, dotáhnout momentem 52Nm, nasadit stabilizační tyčku a držák brzdové hadičky a dotáhnout matkami momentem 50Nm.

Nasadíme brzdový kotouč, přichytneme si ho maticemi kola, aby se neh7bal, nasadíme třmen a přitáhneme šrouby M13 momentem 50Nm. Nasadíme kolo, dotáhneme matice s citem, spustíme auto na zem a dotáhneme matice kol M19 momentem 85Nm.

Poslední věc která nám zbývá, je dotáhnout matici tlumiče v motorovém prostoru, to provedeme tak, že budeme dotahovat matici M18 a přitom kontrovat proti protáčení, matici dotáhneme momentem 50Nm

Pozor! Poté co jsme spustili Pumu na zem a dotáhli matici tlumiče, tak nám vznikne mezera zobrazená na obrázku. Tahle mezera je u všech Pumiček co jsem viděl. Bud byla menší nebo o trochu větší. Než jsem zjistil, jak ten tlumič má být správně poskládaný tak jsem ho několikrát přeskládal dokonce sem tam dal užší matky aby prolis s gumou přitahoval karoserii při dotažení a zjistil sem že to trochu rozvibruje karoserii možná proto inženýři u Fordu to tak vymysleli.






Tento článek si můžete přečíst na webu Ford Puma Czech
http://www.ford-puma.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.ford-puma.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=26