|
Reklama
Kdo by chtěl platit víc, než musí? Zvolte si povinné ručení na ePojisteni.cz.
| |
| Demontáž a montáž předních tlumičů |
lion nám odeslal(a) následující článek: "Jednou z příčin výměny tlumičů bývá, že tlumiče jsou tzv. „vymlácené“. V praxi to znamená, že píst tlumiče se rovnoměrně nevytlačuje z pouzdra tlumiče. Jak poznáme, že tlumiče jsou zralé na výměnu ? Takže třeba, když jedeme po silnici a na ní je nějaká díra, kterou přejedeme a uslyšíme tvrdý náraz. Nebo při průjezdu zatáčkou přidáme plyn a auto začne poskakovat a ozývat se tvrdé nárazy.
Demontáž
- Zatáhneme ruční brzdu a zajistíme zadní kola.Povolíme trochu matice předních kol.
- Zvedneme Pumu vpředu a postavíme ji nejlépe na stoličky, vhodné umístění stoliček jsou nosníky, ale záleží na každém, které místo uzná za vhodné.
- Vyšroubujeme matice kol a kolo sundáme.
- Vyšroubujeme matice M17 od přichycení brzdové hadičky a stabilizační tyčky, vysuneme oba prvky z těla tlumiče.
- Demontujeme třmeny. Třmeny jsou přichyceny dvěma šrouby M13 zezadu na těhlici. Třmen bychom měli podepřít nebo zavěsit tak, aby nedošlo k poškození hadice.
- Sundáme brzdový kotouč. Ten je volně nasazen na náboji kola, takže by měl jít lehce sundat. Pokud ne, tak můžeme použít gumovou paličku
- Vyšroubujeme matici a šroub, které drží svislý čep ramene na těhlici. Matice je velikosti M17 a šroub jistíme proti protáčení torxem. Doporučuji přostříknout WDčkem, aby šel lépe vytáhnout čep. Rameno se snažíme vytlačit z těhlice, pokud nejde použijeme kladimo a dřevěný špalík, vše na vlastní nebezpečí! Poté co sundáme těhlici z ramena tak musíme dávat pozor, aby těhlice nevysela příliš dolů, mohlo by dojít k poškození homokinetického kloubu.
- Povolíme a vyšroubujeme šroub, který drží tlumič na těhlici. Použijeme ořech velikosti M19. Zase můžeme použít WD, abychom si usnadnili práci, pokud těhlice nepůjde dobře dolů můžeme použít kladivo.
- V tuto chvíli máme demontovanou spodní část tlumiče. Teď nám zbývá povolit tlumič v motorovém prostoru. Sejmem krytku pod číslem 1 a musíme povolit matici M18 pod číslem dvě. Kontrujeme inbusem nebo torxem podle typu tlumiče v pístu tlumiče.
- Vyjmeme tlumič
Popis tlumiče
- Matice M18
- Železný odlitek
- Kovový prolis s gumou
- Velké gumové uložení tlumiče
- Matice M19 č.1
- Ložisko tlumiče č.2
- Talíř tlumiče č.3
- Pružina č.4
- Manžeta č.5
- Manžeta č.5
- Manžeta č.6
- Krytka č.7
Rozložení tlumiče
Poté, co jsme demontovali celý tlumič nám ještě zbývá ho rozebrat.
- Musíme stáhnout pružinu k sobě. K tomu nám slouží stahováky viz. obrázek. Stahováky si můžeme doma vyrobit sami.
- Poté, co jsme stáhli pružiny k sobě povolíme matku M19. Opět musíme kontrovat píst tlumiče proti protáčení, abychom matici povolili.
- Teď již máme tlumič zcela volný, můžeme sundat ložisko, talíř, manžety a pružinu
Složení tlumiče
Poskládáme tlumič jak byl, začneme manžetami a to, že malou manžetu provlečeme skrz vrchní otvor velké po první krček, poté můžeme nasadit zespodu plastovou krytku, instalujeme na tlumič. Poté následuje stažená pružina, na ni talíř, ložisko a nakonec matice M19 kterou dotáhneme momentem 59Nm.
Montáž tlumiče
Teď zbývá instalovat tlumič do auta. To provedeme následujícím způsobem: na tlumič nasadíme gumové uložení, tlumič strčíme skrz podběh, navlečeme prolis, odlitek a dotáhneme decentně matkou M18.
Spodní část tlumiče musíme nasadit do těhlice a dotáhnout šroubem M19 momentem 85Nm, poté nasadit těhlici na svislý čep, dotáhnout momentem 52Nm, nasadit stabilizační tyčku a držák brzdové hadičky a dotáhnout matkami momentem 50Nm.
Nasadíme brzdový kotouč, přichytneme si ho maticemi kola, aby se neh7bal, nasadíme třmen a přitáhneme šrouby M13 momentem 50Nm. Nasadíme kolo, dotáhneme matice s citem, spustíme auto na zem a dotáhneme matice kol M19 momentem 85Nm.
Poslední věc která nám zbývá, je dotáhnout matici tlumiče v motorovém prostoru, to provedeme tak, že budeme dotahovat matici M18 a přitom kontrovat proti protáčení, matici dotáhneme momentem 50Nm
Pozor! Poté co jsme spustili Pumu na zem a dotáhli matici tlumiče, tak nám vznikne mezera zobrazená na obrázku. Tahle mezera je u všech Pumiček co jsem viděl. Bud byla menší nebo o trochu větší. Než jsem zjistil, jak ten tlumič má být správně poskládaný tak jsem ho několikrát přeskládal dokonce sem tam dal užší matky aby prolis s gumou přitahoval karoserii při dotažení a zjistil sem že to trochu rozvibruje karoserii možná proto inženýři u Fordu to tak vymysleli.
"
|
|
|
|
| |
Přihlásit se
Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.
Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 3.5 Účastníků: 2
|
Re: Demontáž a montáž předních tlumičů (Hodnocení: 1) Od: Elton (jindra.k@post.cz) - Úterý, 06.03. 2007 - 22:03:09 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu) | určitě díky za záslužný a užitečný článek, nicméně jde to i trochu jiným způsobem.. :-)
odpojit z tlumiče kost, držák hadice, povolit tlumič dole, prostříknout WD a poté kladivem ztlouct.. tlumič jde ven a poté ho nahoře popsaným způsobem odmontovat..
pružina jde sundat i bez stahováku, je to naprosto bezpečné.. prostě matku jednoduše vyšroubuješ.. a poté opačným způsobem vše složíš.. :-) jde to rychle, cca 30 - 45 min jeden tlumič.. |
Re: Demontáž a montáž předních tlumičů (Hodnocení: 1) Od: lion (lioncr@centrum.cz) - Čtvrtek, 22.03. 2007 - 16:42:19 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu) http://www.lioncr.wz.cz | | no ono záleží jestli chceš ještě daný tlumič použít nebo ne jinak nedoporučuji moc tlouct kladivem jinak k těm pružínám bez stahováku se to nedá udělat aspon ty moje pružiny nešli bez toho sundat |
Re: Demontáž a montáž předních tlumičů (Hodnocení: 1) Od: Elton (jindra.k@post.cz) - Čtvrtek, 22.03. 2007 - 20:10:47 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu) | | nesmíš tlouct do tlumiče, ale do těhlice.. a tlučeš do ní, když je tlumič nahoře ještě přišroubovaný.. nebo v tomto vidíš problém?..
když to prostříkneš, jde to bez větších úderů.. :-)
jinak nevím, proč by pružiny nešly bez stahováků dolů.. sundával jsem je z 1.7, 1.6 i 1.4 a všude to šlo naprosto v poho.. |
|
|
Re: Demontáž a montáž předních tlumičů (Hodnocení: 1) Od: tom237 (tom.kozel@centrum.cz) - Neděle, 26.06. 2011 - 08:49:04 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu) | Při skladni tlumiče po nasazeni pruziny, plech prolisu, a ložiska tu matku utahujem až co to jde?? nebo?? dik za radu. |
|
|
Re: Demontáž a montáž předních tlumičů (Hodnocení: 1) Od: Honza357 (cervenak.jan@seznam.cz) - Středa, 22.01. 2014 - 10:49:50 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu) | Ano přesně tak, nemusí se vůbec povolovat šrouby držáku brzdového třmenu a svislý čep ramene. Úplně zbytečna práce. Stačí jen povolit stab.tyč a brzd.hadičku a šroub na těhlici, který drží tlumič. Nicméně díky za článek. |
|
|
|
|